Θα ήθελα να παραθέσω από μια ψύχραιμη και καθαρά επιστημονική σκοπιά την άποψή μου για την μέθοδο ορθοδοντικής μετακίνησης με διαφανείς νάρθηκες, που κακώς πήρε το όνομά της από την εταιρεία Invisalign, και εχει επικρατήσει πια ως διαφανεις ναρθηκες invisalign που αν και αδιαμφισβήτητη brand leader (όπως συμβαίνει με την εταιρεία Coca Cola), δραστηριοποιείται έντονα στον τομέα του marketing και λόγω διαφήμισης οικειοποιήθηκε ονομαστικώς μια μέθοδο οδοντικής μετακίνησης που υφίσταται από τις αρχές του 1960.
Η καινοτομία που εισήχθη ομολογουμένως και αδιαμφισβήτητα από την συγκεκριμένη εταιρεία ήταν η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή για την δημιουργία της πορείας προς το τελικό αποτέλεσμα και την κατασκευή των ναρθήκων (με ένα μόνο αρχικό αποτύπωμα μέσω CAD/CAM τεχνολογίας και 3D εκτυπωτή). Η συγκεκριμένη μέθοδος ορθοδοντικής αντιμετώπισης υφίσταται από το 1960 (Nahoum & Ponitz), και υπάρχουν τουλάχιστον άλλες 10 εταιρείες που παρέχουν αυτού του τύπου τις υπηρεσίες (ενδεικτικά αναφέρονται οι εταιρείες eClinger, Orthocaps, Clear Aligner και Inline), με πολύ λιγότερα ωστόσο ολοκληρωμένα περιστατικά συγκριτικά με την Invisalign (άνω των 6 εκατομμυρίων παγκοσμίως αυτή την στιγμή).
Σίγουρα η μέθοδος αυτή έχει συγκεκριμένες ενδείξεις και περιορισμούς, όπως και όλες οι τεχνικές για την μετακίνηση των δοντιών. Απόλυτη ιατρική ένδειξη αποτελεί η χρήση σε τραγουδιστές και μουσικούς οργάνων που το στόμιό τους εισέρχεται στην στοματική κοιλότητα και δεν δύναται να αντιμετωπισθούν με την χρήση ακίνητης συσκευής για αυτό τον λόγο. Στις δευτερεύουσες ενδείξεις να προστεθούν τα άτομα που δεν δύναται ή επιθυμούν να επισκέπτονται ανά μήνα τον ορθοδοντικό τους, έχοντας την δυνατότητα ολοκλήρωσης της ορθοδοντικής παρέμβασης σε 3-4 επισκέψεις. Από ιατρικής άποψης το αυστηρά προκαθορισμένο μέγεθος της ορθοδοντικής μετακίνησης ανά εβδομάδα θεραπείας αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα για την βιολογικότερη δυνατή μετακίνηση, ιδιαίτερα σε άτομα που για ιατρικούς (ιστορικό περιοδοντικής νόσου, σακχαρώδης διαβήτης τύπου Ι σε εφήβους και ΙΙ σε ενήλικες, ιστορικό ημικρανιών κτλ.) ή προσωπικούς λόγους (ιδιαίτερη ευαισθησία, φόβος για τον οδοντίατρο) το έχουν απόλυτη ανάγκη. Το προφανές πλεονέκτημα της απρόσκοπτης στοματικής υγιεινής λόγω της απουσίας ακίνητης συσκευής στο στόμα, σίγουρα παίζει καθοριστικό ρόλο σε άτομα με υψηλό τερηδονικό κίνδυνο.
Να τονισθεί σε αυτό το σημείο ότι από ιατρικής άποψης οι δυνατότητες της συσκευής είναι συγκεκριμένες, επιτρέποντας μόνο σε μικρό βαθμό την ορθοδοντική ανατολή δοντιών (σε περιπτώσεις ανεωγμένης δήξης/ “ανοικτού δαγκώματος”), την αξονική μετατόπιση δοντιών μετά από διενεργηθείσες εξαγωγές και την διόρθωση υφιστάμενων έντονων οδοντικών στροφών ιδίως οπισθίων οδόντων, καθιστώντας την από πλευράς αποτελεσματικότητας στις συγκεκριμένες μετακινήσεις σαφώς υποδεέστερη μιας ακίνητης συσκευής (χειλικής ή γλωσσικής).
Εκτός αυτού η ανάγκη για μόνιμη και έντονη συνεργασία εκ μέρους του ασθενή (οι μεμβράνες πρέπει να είναι τουλάχιστον 20 ώρες το 24ωρο στο στόμα για ένα διαστήμα από 6 έως 24 μήνες ανάλογα με την βαρύτητα του περιστατικού) καθιστά επισφαλή την επιτυχή έκβαση μιας ορθοδοντικής παρέμβασης σε άτομα που δεν μπορούν να εγγυηθούν μια τέτοια συνεργασία για ολόκληρο το χρονικό διάστημα της παρέμβασης. Ειδικά σε περιστατικά που ξεπερνούν τους 12 μήνες (ή τους 50 νάρθηκες συνολικά) υπάρχει η περίπτωση να επέλθει κόπωση εκ μέρους του ασθενή, γεγονός που έχει καθοριστική συμβολή στην ανεπιτυχή έκβαση της ορθοδοντικής θεραπείας.
Από αισθητικής άποψης η συσκευή μπορεί να υπερέχει σαφώς της “διάφανης” χειλικής ακίνητης συσκευής, αυτό όμως πολλές φορές δεν είναι αρκετό για άτομα με πολύ υψηλά αισθητικά στάνταρ. Η χρήση “κουμπιών”-εφαπτήρων (buttons ή attachments) ρητίνης για καλύτερη έδραση και έλεγχο της μετακίνησης καθιστούν την συσκευή διακριτική, ασφάλως όμως όχι “αόρατη” όπως διαφημίζεται. Μόνο η γλωσσική ακίνητη συσκευή μπορεί να φέρει δικαιολογημένα τον χαρακτηρισμό “αόρατη” για τρίτους.
Να τονισθεί σε αυτό το σημείο ότι η κερδοσκοπική αντίληψη -όπως είναι άλλωστε φυσιολογικό και θεμιτό να συμβαίνει με όλες τις εισηγμένες στο χρηματηστήριο εταιρείες- της εταιρείας Αlign Technology, είχε ως αποτέλεσμα την δυνατότητα παροχής ορθοδοντικής παρέμβασης με το προιόν της Invisalign σε γενικούς οδοντιάτρους χωρίς καμία μετεκπαίδευση στον τομέα της ορθοδοντικής. Πολλοί γενικοί οδοντίατροι προσφέρουν “θεραπείες”με διαφανεις ναρθηκες invisalign δίχως να έχουν τοποθετήσει στην καριέρα τους ποτέ μια ακίνητη συσκευή. Η άνεση που προσφέρει στον γιατρό η συσκεκριμένη συσκευή, που καθίσταται ουσιαστικά θεατής της πορείας από την αρχική κατάσταση στο τελικό αποτέλεσμα, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον αριθμό των περιστατικών που μπορεί να “παρακολουθεί” ανά εργατοώρα, άνοιξε την όρεξη σε πολλούς μη έχοντες καμμία σχέση με την ορθοδοντική οδοντιάτρους να συμπεριλάβουν ορθοδοντικές “θεραπείες Invisalign” στην καθημερινότητά τους. Το φαινόμενο ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο από την ονομαστική πριμοδότηση εκ μέρους της εταιρείας με γνωστούς κατά τα άλλα από την δισκογραφία τίτλους “Silver, Gold, Platinum” που υποδεικνύουν αποκλειστικά τον αριθμό και όχι την ποιότητα των περιστατικών του εκάστοτε οδοντιάτρου/ορθοδοντικού. Υπολογίζεται λοιπόν ότι περίπου το 40% των Platinum Invisalign Providers είναι γενικοί οδοντίατροι, δίχως να έχουν κατάρτιση σε άλλες μεθόδους ορθοδοντικής μετακίνησης.
Συμπερασματικά θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι ασθενείς να απευθύνονται σε έναν εξειδικευμένο ορθοδοντικό ή στην ορθοδοντική μετεκπαιδευθέντα οδοντίατρο προκειμένου να συζητηθούν όλες οι προαναφερθείσες παράμετροι, πριν επιλέξουν αν η μέθοδος invisalign ενδείκνυται για την περίπτωσή τους. Εφόσον υπάρχει τέτοια ένδειξη και μπορούν να εγγυηθούν εκ μέρους τους την απεριόριστη συνεργασία για το απαιτούμενο χρονικό διάστημα της θεραπείας, μπορούν με ασφάλεια να επιλέξουν την συγκεκριμένη μέθοδο για την επίτευξη του αισθητικού αποτελέσματος που επιθυμούν. Δείτε όλη τη μέθοδο με διαφανείς ναρθηκες invisalign.